Narodowy program Rozwoju Czytelnictwa

W 2019 r. w naszej szkole realizowany był Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, którego celem jest rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży.Biblioteka szkolna wzbogaciła się o 380 pozycji książkowych na kwotę 5 tys zł. wybranych przez uczniów, rodziców i nauczycieli.

Sprawozdanie z realizacji

Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

1.

Zwięzły opis

Liczba uczniów uczestniczących w wydarzeniach

Termin realizacji wydarzeń

Zorganizowanie wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów

1.Wydarzenie - Dzień Głośnego Czytania. Czytanie w klasach i w bibliotece fragmentów nowych książek.

2.Wydarzenie – Spotkanie z pisarzem Waldemarem Cichoniem.

3.Wydarzenie – Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – wystawki nowości, konkursy czytelnicze, gra biblioteczna  Zostań detektywem.

Wszyscy uczniowie – ok. 150

Klasy I-V – ok. 100

Wszyscy uczniowie – ok. 150

1.10.

2018 r

17.10.

2018 r.

Październik 2018 r.

2.

Zwięzły opis

Liczba rodziców uczestniczących w spotkaniach

Termin realizacji

Zorganizowane spotkania z rodzicami  uwzględniające  tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży

Podczas wywiadówki dla rodziców przygotowana została gazetka mówiąca o wpływie czytania na rozwój dzieci i młodzieży. Ponadto rodzice otrzymali skierowany do nich list poruszający tę tematykę i informujący o przystąpieniu naszej szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 

Ok. 100

26.09.

2018 r.

3.

Zwięzły opis

Ogólna liczba oddziałów w szkole/liczba zrealizowanych projektów

Termin realizacji

Zrealizowane projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej

„Czytanie na dywanie” - projekt świetlicowy. Głośne czytanie fragmentów nowo zakupionych książek, wypełnianie kart pracy, robienie ilustracji.

„Poznajemy świat z nowymi książkami” - czytanie książek z serii o Neli (dziewczynki) i o piłkarzach (chłopcy). Sporządzanie informacji o poznanych częściach świata. Przygotowanie w grupach prezentacji. (Kl. VI)

„Czytam -polecam” - zapoznawanie się z nowymi książkami i tworzenie plakatów, recenzji zachęcających do czytania (KL. IV a, V a i V b)

„Czytam bo lubię” - czytanie nowo zakupionych książek, założenie zeszytu lektur, dzielenie się w klasie opisami przeczytanych książek. (Kl. II)

„Spotkanie z Cukierkiem”- czytanie opowiadań o kocie Cukierku. Ilustrowanie książek. (KL. I a i I b)

„Wojny dorosłych - historie dzieci” - projekt świetlicowy. Czytanie książek poruszających tematykę wojny napisanych w sposób przystępny dla dzieci. Rozmowy na trudne tematy związane z historią Polski i świata.

„Czy warto czytać?” - uczniowie zapoznawali się z nowymi książkami. Przedstawiali treść kolegom i układali listę klasowych bestselerów. (Kl. IV b).

„Nasza przygoda z książką” – zapoznawanie się z nowymi książkami. Wymiana opinii. Recenzje zachęcające do ich przeczytania.

9/11

wrzesień-grudzień 2018 r.

 

12.11.

2018 r.

listopad 2018 r.

21-22.11.

2018 r.

wrzesień-grudzień 2018 r.

12.10 i 22.10.

2018 r.

wrzesień-grudzień 2018 r.

 

 

listopad 2018 r.

 

27.11.

2018 r.

4.

Zwięzły opis

Termin realizacji

Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów/ umożliwienie wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich

Uczniowie naszej szkoły zawsze mogli wypożyczać książki na czas ferii zimowych.

W regulaminie biblioteki szkolnej został dodany zapis o możliwości wypożyczania książek na okres wakacji.

 

sierpień

2018 r.

5.

Zwięzły opis (w tym liczba zakupionych książek dostosowanych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych)

Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek

Dla uczniów z opiniami o dysleksji zostało zakupionych 14 audiobooków, zarówno lektur szkolnych jak i innych pozycji.

Ponadto zakupiono książki z dużym drukiem i czcionką ułatwiającą czytanie.

 

6.

Zwięzły opis

Opiniowanie zakupu książek przez rady rodziców i samorządu uczniowskiego

Biblioteka szkolna w czerwcu zwróciła się do Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego o pozytywne zaopiniowanie listy książek planowanych do zakupu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zarówno Rada Rodziców jak i Samorząd Uczniowski wydały pozytywna opinie w tej sprawie.

7.

Zwięzły opis

Zakres współpracy

Współpraca z bibliotekami publicznymi w zakresie planowania zakupów książek oraz wymiany informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo

Wspólne planowanie zakupów książek -ustalanie ilości lektur na stanie biblioteki publicznej.

Zaproszenie pracownika biblioteki do szkoły na wydarzenie pojmujące czytelnictwo- spotkanie z pisarzem.

Uczestniczenie w imprezach organizowanych przez bibliotekę publiczną - Moja pierwsza wizyta w bibliotece.

Udział w konkursie pięknego czytania „Złote Usta 2018”organizowanym przez bibliotekę publiczną.

Udział w szkoleniach organizowanych przez bibliotekę pedagogiczną.

Informowanie o nowościach wydawniczych na stanie biblioteki pedagogicznej.

  Tylko z biblioteką publiczną

 

  Tylko z biblioteką pedagogiczną

 

  Zarówno z biblioteką publiczną jak i pedagogiczną

 

Wnioski z realizacji Programu 

Opis osiągniętych rezultatów realizacji zadania

Zaplanowane zadania zostały zrealizowane. Niektóre konkursy przewidziane we wniosku zostały zmienione na inne. Kierowano się przy tym propozycjami uczniów.

Od września do grudnia uczniowie wypożyczyli ponad 600 książek co daje średnią powyżej 5 książek na ucznia. Odsetek wypożyczeń książek zakupionych w ramach programu wyniósł prawie 60%.

Tagi