Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

REALIZACJA ZADANIA PUBLICZNEGO - NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Priorytetet 3 - Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa był realizowany w dwóch szkołach  Gminy Oświecim w roku 2017 r. To program dotyczący wsparcia zakupu książek do bibliotek szkolnych w szkołach podstawowych dofinansowany przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie.

 

Beneficjent:

 

Gmina Oświęcim

 

Realizator:

 

 

 

 

Szkoły  podstawowe  gminy  Oświęcim, w tym:

1. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rajsku – (do 31.08.2017 r. realizatorem projektu było Gimnazjum Gminne Nr 1 w Rajsku)

2. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Harmężach (ZSP Harmęże)

 

Projekt:

 

 

 

Rządowy program wspierania w 2017 r. organów prowadzących szkoły podstawowe – realizacja zadania publicznego w ramach  PRIORYTETU 3 wzbudzanie zainteresowań czytelniczych u wszystkich  uczniów  ze szkół biorących udział w projekcie, wzrost czytelnictwa wśród uczniów, znaczne wzbogacenie oferty czytelniczej o nowe współczesne pozycje.

 

Czas realizacji:

 

od 16.05.2017 r. do 31.12.2017 r.

 

Ostateczny koszt:

 

8.000,00 zł

 

Źródło finansowania: 

 

 

80%       -              Województwo Małopolskie

20%       -              środki własne gminy

 

Kwota dofinansowania:

 

 

 

 

6.400,00 zł, w tym dla:

Gimnazjum Nr 1 w Rajsku (od 01.09.2017 SP Rajsko)      - 4.000,00 zł

ZSP Harmęże  - 2.400,00 zł

 

 

Opis projektu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adresaci projektu:

Organy prowadzące szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania

zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

 

Cel projektu – dotacji:

  1. zwiększenie atrakcyjności  oferty bibliotek szkolnych poprzez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek;
  2. wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych;
  3. rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami.

 

Wielkość środków przyznanych szkołom na zakup książek do bibliotek szkolnych zależy od liczby uczniów.

Zakres rzeczowy zadania obejmuje:

  1. zakup książek do bibliotek szkolnych;
  2. realizację przez szkoły działań promujących i wspierających rozwój      czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz działań  wskazujących na    współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną.

 

Z dotacji nie może zostać sfinansowany zakup encyklopedii, leksykonów, słownikóww, rozmówek językowych, publikacji uzupełniających ćwiczeniowych dla ucznióww, albumów, atlasów oraz map.

Szkoły, które uzyskały wsparcie finansowe na zakup książek do bibliotek  szkolnych:

  1. zasięgnęły opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego;
  2. podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi  i  publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą:
  • planowanie zakupu książek,
  •  wymianę informacji  o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
  1. zorganizowały wydarzenia promujące czytelnictwo;
  2. uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży    podczas zorganizowanego przez szkołę spotkania z rodzicami;
  3. zorganizowały projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki  szkolnej;
  4. dostosowały organizację pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów,   w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczenia książek również   na okres ferii zimowych i letnich;
  5. uwzględniły potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych         zakupach książek.           

                                          

Podstawowym rezultatem programu ma być trwałe zainteresowanie młodych ludzi czytaniem, rozwijaniem zdolności  i zainteresowań, a takżesposób na spędzanie wolnego czasu.

 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” zwanego „Programem” ustanowionego uchwałą Rady Ministrów nr 180/2015, dotyczącą wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki publiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.